Thursday, December 31, 2015

Nasihatilah, bukannya menghukum...


Selaku student BBA Islamic Finance, antara mata pelajaran yang akan dipelajari adalah seperti usul fiqh, qawaid fiqhiyyah, fiqh muamalat dan sebagainya.

Nak dijadikan cerita. Semasa di universiti, aku agak suka ulas dan memberi komen mengenai sesuatu isu terutama SKIM CEPAT KAYA. Bayangkan, slot taskirah agama pun, aku ulas soal tajuk 'ponzi scheme'. HAHA...


Ya, niat dipermulaan sememangnya baik. Ingin menyedarkan masyarakat. Namun, apabila hari demi hari berlalu, mungkin aku mulai terlupa. Terlupa akan sesuatu.


Masih ingat semasa isu Skim Emas ETA (Tok Belagak). Sempat aku bertanya kepada ustazku mengenai hukum hakam pasal RIBA.

Namun ternyata. Jawapan yang diberikan ustaz amat tidak memuaskan hatiku (sebab, tidak sealiran denganku).

Ringkasnya, "Pertama, kita perlu tahu. Apakah hukumnya Qat'i or Zanni? Dan, berpada-padalah dalam sesuatu"....

Masih aku ingat, sering kali ustaz mengceritakan kisah mengenai ketauhidan, yang tidak ada dalam silibus pengajaran.


Sedar tidak sedar. Sebenarnya, aku bukan setakat tidak menyukai skim cepat kaya itu, malah mulai tidak menyukai orang yang join didalamnya.


Nasihatku, berpada-padalah dalam sesuatu. Usah berharap semua orang akan mengikut apa yang kita kata/inginkan. Stress jadinya nanti. Dan, bak kata orang lama-lama ;

"Bencilah perbuatan jahat, tapi bukan orangnya" (Ianya susah sebenarnya)


Ayuh perbaharui niat kita. Nasihatilah, bukannya menghukum.
Andai kata-kata kita tidak diterima, dan kita panas hati. Berhati-hatilah... mungkin itu bukan dari hati, yang menasihati....



Fedli Isa
Nasihat itu mendekatkan, bukannya menjauhkan.

No comments:

Post a Comment