Saturday, August 11, 2018

Subjektif & Objektif

Takkala ditanya kepada pembuat soalan, manakah yang sukar dihasilkan?

Maka jawabnya; Soalan berbentuk objektif itu lebih sukar berbanding subjektif. Kerana, pembuatnya perlu memikir soalan, mewujudkan jawapan yang betul @ salah, sambil menghubungkaitkan keduanya. Namun, bagi para pelajar, soalan seperti ini lebih gampang. Kerana, sudah disediakan pilihan jawapan (A, B, C & D). Hanya perlu memilih ataupun "tikam". 


Berbeza halnya bagi soalan subjektif. Membuatnya tidaklah sukar, disamping tidak perlu memikirkan jawapan bagi setiap persoalan. Asalkan soalan yang ditanya itu logik, tiada kesalahan dan boleh difahami, maka ianya sudah mencukupi.

Ada kalanya, orang bertanya itu kerana mereka tidak tahu. Dan, ada ketikanya kerana ingin menilai & mengetahui pandangan seseorang atas sesuatu. Umpama murid dengan guru. Untuk menilai tahap kefahaman dan kebijaksanaan muridnya. Supaya dapat membezakan, antara robot, manusia & haiwan peliharaan.


Lelaki vs Perempuan

Antara soalan subjektif yang sukar dijawab ialah soalan berbentuk pendapat. Dimana, diberi pilihan untuk bersetuju dan tidak bersetuju atas sesuatu perkara. Dan, setiap apa yang dipilih mestilah disokong dengan hujah dan alasan.

Ya, soalan subjektif ini umpama perempuan. Bertanya soalan itu mudah, namun untuk menjawabnya sukar sekali. Kerana, soalan yang ditanya oleh perempuan, kebanyakkan tiada skema jawapan disediakan. Hanyalah pandangan. Dan, ketahuilah.... "Women always RIGHT". 

Berbeza pula dengan lelaki. Lebih berbentuk objektif. Sebelum berbicara, sudah difikirkan apa yang ingin dikata. Kadang-kala, diberikan juga beberapa cadangan dan gambaran. Supaya apa yang dibincangkan, memenuhi objektif yang ditetapkan.


By the ways, kebiasaannya para pelajar mampu jawab semua soalan objektif (*untuk soalan yang tak tahu, boleh 'tikam'). Berbeza pula soalan subjektif,  ada kemungkinan para pelajar 'skip' & tinggalkan tanpa jawapan. *Kesian soalan subjektif (=perempuan), tidak diberikan jawapan atas persoalan. 

Namun, janganlah disalah erti terhadap pelajar/lelaki. Memang mereka mahu menjawab, tetapi disebabkan beberapa limitasi, maka terpaksa ditinggalkan. Antara limitasinya, seperti mereka tidak tahu jawapan, kesuntukkan masa, dan disebabkan kekeliruan dalam memahami soalan.

'Goreng" jawapan? Huurrmm.... Selalu goreng ikan, isteri atau abang?
Nasihat saya as lelaki, elakkan 'goreng' jawapan sebab itu bukan kita punya kepakaran. Disamping,  ingatan dan skema jawapan orang perempuan 'menakjubkan'. Setuju pun betul, tak setuju pun betul. Boleh faham? *Jika tak faham, itulah tanda faham (Perempuan = Subjektif).


Detective Conan?

Antara cerita karton yang best ialah Detective Conan. Malah, konsep penceritaannya juga seperti menyelesaikan soalan peperiksaan (*majority soalan berbentuk objektif). Perasan tak, kebanyakkan kes pembunuhan dalam cerita Detective Conan sengaja 'diwujudkan persoalan' dan diberi pilihan jawapan.

Sejujurnya, membuat soalan objektif itu lebih menarik. Kerana, kita juga boleh meletakkan 'hint' dalam pilihan jawapan. Menerusi 'hint', kita boleh menguji seseorang dengan meletakkan beberapa pilihan yang seakan-akan jawapan. Maka, tidak hairanlah cerita ini amat menarik. Sesuai dengan cerita penyiasatan untuk mencari 'hint' & bukti, sambil mengaitkan pilihan jawapan yang disediakan.



Jawapan soalan ini ialah: A (40 mukasurat). 


Penutup:

Sering kali kita ditanya, mengenai persoalan yang bermain diminda. Sehingga kita terleka, lantaran ingin mengulas kesemuanya. Kadang kala, diam itu ada baiknya daripada berbicara.

Ya. Hidup itu ujian. Namun, tidak semua ujian seperti yang kita fikirkan (ada soalan & jawapan). Ada kalanya, diam merupakan jawapan. Disamping, adanya limitasi pada diri untuk melalui ujian itu sendiri seperti kekurangan ilmu, kekangan masa & sebagainya. Maka, jalanilah kehidupan, bukannya mencari permasalahan. Semoga sampai waktu, kita lebih memahami.


Sebagai penutup, sengaja dikongsi kata hikmah daripada Kitab Hikam ini (pic dibawah). Sebab pertama, ianya mempunyai persamaan dengan konsep Quote pertamaku: "Belum tentu APA yang anda lihat (+dengar/ rasa/ fikir) adalah yang SEBENAR. Dan, belum tentu yang SEBENAR itu adalah yang BENAR". Yang kedua pula, kerana ada kaitan dengan tajuk entry ini.






Yang Benar,
Fedli Isa (Slumb)

No comments:

Post a Comment