Tuesday, July 28, 2015

Belajar tinggi-tinggi, tapi.....

Belajar tinggi-tinggi, last-last makan gaji.

Dunia hari ini, manusia semakin malas untuk membaca (berfikir apatah lagi). Apa yang mereka lihat, sering terus ditelan walaupun mereka sering mengatakan "kami berfikiran merdeka la". 


Money!

Kini, wang seperti alat utama yang menghubungkan manusia. Bukan lagi agama....
Seperti isu 'trade' FOREX contohnya. Haram atau Harus? 
Jangan terkejut jika anda terjumpa orang yang belajar 'agama' sikit, depa main forex. 

Jika kita berubah keputusan hanya kerana wang, itu merbahaya... Sehingga sering dilaungkan ucapan 'ini khilaf bang' dengan video youtube yang '5 minit'. WTF! Aku tak nak tanya banyak. Hang ambik keputusan ni disebabkan duit atau tak? 

*Ada beberapa rakan aku ajar sedikit ilmu pasal trading. Walaupun dia trade forex, tapi aku ajar jugak. Sebab, "sanggup kew hang tengok member hang rugi? Dah la duit yang rugi tu, duit mak bapak dia". 


Kita perlukan TUJUAN!

Tidak dinafikan. Kadang-kala aku iri hati. Ye lah... Hang ajar dia trading dengan betul 'sikit'. Padahal, ilmu trading tu, betapa banyak masa dan duit aku spend. Dan, aku kasi FREE begitu sebab tak nak dia rugi dengan membuta tuli... 

Tapi, aku tak kesah sangat. Sebab, aku masuk dunia investment bermotif. Ada faktor luaran dan dalaman. Faktor dalaman itu seperti minat, boleh buat duit 'part-time'(money). Faktor luaran, sebab orang lain.  


Belajar tinggi-tinggi, tapi makan gaji!. 
Kita perlu betulkan minda manusia yang bergelar pelajar (sekurang-kurangnya). 

Seharusnya, semakin kita belajar, semakin kita mengenal diri. "Aduh, banyaknya perkara aku jahil selama ini dong". 

Ya. Ramai antara kita hilang tujuan. Pada mulanya, aku berfikir. Dengan aktif dalam persatuan, join program ceramah agama/motivasi/akademik dan banyak membaca buku itu dan ini, boleh menjadikan aku budak "bijak". Tapi hakikatnya, lain yang aku jumpa. Aku belajar mengenal diriku dengan lebih mendalam. Bukan setakat kelebihan yang dianugerahkan, malah juga kelemahan. Ya, I'm not perfect. 


Kata-kata hikmah dibawah ini, ku terbaca 2-3 tahun yang lalu ;

"Barang siapa yang mengenal dirinya, maka mengenal ia akan TuhanNya.... "

Tidakkah kamu memerhatikan dirimu sendiri? Bagaimana otak kita berfikir? Bagaimana setiap manusia itu berbeza, dari segi perwatakan, rupa mahupun kepintaran. 

"Kita bukan setakat hilang tujuan, malah tidak kenal siapa disebalik bayang..."

Teori dan praktikal itu berbeza?

Bila mendengar orang cakap "dunia praktikal tak sama macam teori", "Pengalaman tak sama dengan buku", dan pelbagai lagi. Aku fikir, orang yang banyak belajar kedua-duanya akan tersenyum di hati bila mendengar ayat sebegini. 

Fenomena ni seperti sedikit 'serupa' yang dinamakan sekular. "Memisahkan agama daripada dunia" dan "memisahkan dunia dari agama". Cuma, kali ni. Depa depa tukar sikit ayat. "Memisahkan teori daripada praktikal" dan vice versa. Dengan erti kata lain, buat apa hang belajar tinggi-tinggi? Sehingga ada orang yang memperlekehkan pandangan orang yang 'berilmu' satu lagi. 

Ditambah cabaran yang dibawa oleh Universiti Syeikh Google!. Hang siapa nak lawan 'Syeikh' aku?


Mahasiswa PEMALAS & memilih kerja!

Mudahnya manusia berkata. Pastu, boleh pulak dibandingkan dengan mat bangla. 
Jika nak menghukum pun, berpada-pada la. Ni main pukul rata. 

Adalah meyedihkan juga apabila ada 'segelintir' mahasiswa yang tidak tahu kepakaran mereka. Hasilnya, main masuk sahaja. Ada kerja kosong, terus apply walaupun itu bukan kepakarannya. Bila kerja yang dihasilkan 'kurang' kualiti, maka mulalah dikatakan 'mahasiswa tak reti buat kerja'.

Not all thing we know...

Aku tulis ini, bukanlah bermakna I'm perfect dan bla bla bla... 
Antara pengalaman paling bermakna sepanjang 24 tahun hidup dan belajar di dunia ini ialah mengenal diri sendiri. Tu ja... 

Tugas khalifah? 
Pernah dengar orang cakap. "Berilah amanah kepada orang yang sepatutnya". 
Dengan erti kata lain, kita perlu mengetahui kelebihan dan kepakaran diri, yang boleh disumbangkan kepada manusia. Kenali dirimu. Buat kerja yang hang tahu, bukan buat-buat tau.


Fedli Isa (Slumb)
*Entry ini hanyalah pandangan peribadi. Aku percaya, sebagaimana manusia membesar hari ke hari, akal manusia juga boleh 'sebegitu' jika diberi makanannya. 
*Tujuan lain penulisan ini untuk kasi otak berfikir, membuat ayat dan sebagainya...
*Tiada paksaan dalam menerima bulat2 tulisan ini. Dan, korang pun begitu terhadapku. (^_^)

No comments:

Post a Comment