Sunday, July 26, 2015

Dah nak Graduate! Kerja apa lepasni?

Pejam celik, pejam celik. Hampir 3 tahun berlalu. Dan, bakal menghabiskan pengajian BBA Islamic Finance di UniSZA. 

"Dah Graduate ni, nak kerja apa lepas nie?"
Antara beberapa soalan yang sering menyapa di telinga...
Ya, I'm worried about it. 


For me, kebimbangan masa depan ini tidaklah seteruk mana. Ya, tidaklah seteruk mana. 
Namun, agak aneh. Ramai golongan daripada para guru mahupun ibubapa yang lebih RISAU sehingga menekan anak-anaknya dengan persoalan seperti ini. Kadang kala, seperti mengawal masa depan anak-anak.

Yup, I know. Mereka ingin terbaik. Namun, berilah mereka 'some' space to makde decision for themself. Ini belum lagi berbicara mengenai sistem pendidikan yang "mengasingkan" seseorang berdasarkan keputusan examnya, bukannya berdasarkan minat. Budak banyak A, pi ambik subjek sains. Budak pertengahan & biasa-biasa, ambik subjek ekonomi/akaun/agama...


Know Yourself!. 

Ya, kenali dirimu. Kelemahan kita, juga kelebihan kita yang sebenarnya. Bak kata pepatah Sun Tzu ;

"If you know the enemy and know yourself, you need not fear the result of a hundred battles....

If you know yourself but not enemy, for every victory gained you will also suffer a defeat....

 If you know neither the enemy nor youself, you will succumb in every battle".



Antara kekalutan dunia hari ini adalah kita gagal "mengenal diri". Percayalah, setiap orang ada kelebihan berbanding yang lain yang telah dianugerahkan Tuhan. "Everyone is gifted, but some people don't open their package". 


Jika kita kenal benar-benar diri kita, kita tak perlu risau sehingga membawa kepada ketakutan. Segelintir rakanku yang dahulunya tergolong dalam kelas budak "pandai" (kelas Sains), kini mengambil Ijazah dalam bidang Ekonomi. Hatta, jika ditanya kenapa mengambil jurusan Ekonomi, kebiasaan akan menjawab ; "ikut arah"... 

Jika kita perhati dalam isu politik tanah air, contohnya. Apabila timbul sesuatu isu, habis semua golongan ingin memberi pandangan. Walaupun, mereka tahu, itu bukan kepakaran mereka yang sebetulnya. Namun, atas bantuan Syeikh 'Google', mereka umpama "master". Kita perlu belajar, berbicara sesuai dengan siapa kita dan siapa pendengarnya. Jika pendengar kita, pak cik & mak cik di kampung, ingat dia faham bahasa 'akademik' di universiti?


Kebiasaannya, manusia hanya menghargai kelebihan kita sahaja.

Sekiranya anda seorang doktor perubatan (kanser), para pesakit kebiasaan hanya akan rujuk anda mengenai penyakit kanser sahaja. Ketahuilah, jika anda seorang peniaga, bukan semua barang anda mampu menjualnya. Sekiranya anda seorang guru, bukan semua subjek anda tahu. Sometime, there a some limit for us at some thing. Not all thing we know. we need each other, use our expertise to help others. "You cannot be anything you want to be, but you can be a lot more of who you are already are".


As human, we have 2 type of duties.

I not enough qualified to talk about Islam. But, as we know. We have 2 type of duties. Firstly is to worship to Allah (sembah, beriman kpd Allah). Second is as a 'khalifah' di muka bumi ini.

Sometime, I feel. Tak payah la jadi 'Khalifah' yang besar-besar. Jadi, yang kecik sudah. Iaitu "kawen" lerr... Sesuatu yang agak menyedihkan apabila, semua orang hanya berminat & bercita-cita ingin menjadi setakat ini sahaja. Adakah tugas khalifah hanya sekadar itu? Adakah muka bumi itu kecil?

Sekiranya golongan yang belajar agama berfikiran sebegitu, aku yang jahil ni, macam mana la agaknya. Ahak...

Setiap orang ada bakat & kelebihan, yang telah dianugerahkan Tuhan. Maka, gunakanlah ia untuk kehidupan membantu orang. Kekecohan hari ini, apabila kebanyakkan orang asyik berbicara mengenai HAK, sehingga mengabaikan mengenai tanggungjawab. Maka, kenalilah dirimu. Apa watak 'khalifah' yang anda bawa sebenarnya. Sepertimana bentuk badan dan muka antara kita tidak sama, seperti itulah kelebihan kita. Ada orang bijak bahagian ini, tapi lemah dibahagian itu. Hidup ini saling membantu dan melengkapi, bukannya mencaci. 


I's not about money....

Wang bukan segala-galanya. Dan, ianya tidaklah bernilai seperti yang disangka-sangka.
Perkara ini, aku lalui semasa menjaga nenek dan atuk di kampung. Boleh dikatakan, 4 orang ini (atuk & nenek belah ayah & ibu), pernah ku jaga semasa mereka sakit. 3 telah meninggal dunia.

Kehidupan harian mereka semasa sakit, telah ku lihat. Kadang-kala, aku merasa. Kehidupan dunia ini amatlah meletihkan. Wang yang banyak seperti tiada erti. Ianya hanya sekadar 'money' yang tiada nilai apabila kita sakit mahupun selepas kita mati. Tapi, kenapa kita asyik bertangguh?

"Aku nak sedekahkan wang ini selepas aku mati nanti. Sekarang, nanti la dulu". 

Ketahuilah, bersedekah semasa kita hidup itu lebih baik. Sebab apa kita menunggu mati, baru ingin bersedekah? Ya, kerna kita tahu, wang tiada erti/nilai takkala kita mati. By the way, other thing is "family".


Manusia tidak akan pernah puas!

Tahukah kenapa manusia tidak pernah puas dengan apa yang ia perolehi di dunia ini?
Kerna, bumi ini bukan tempat asal kita. Maka, kita tidak akan puas. Tidak segembira. Sering kali stress dengan dunia.

Ya, tempat asal kita adalah Syurga. Disanalah kepuasan yang sebenarnya. Jom balik "kampung" asal kita wei...


Teori & Praktikal, berbeza?

Ada perkara yang perlu kita "Learn, Unlearn & Relearn" kembali. Teori umpama pengalaman orang terdahulu dan ianya 'asas'. Praktikal umpama apa yang berlaku sekarang ini. Kita boleh gunakan pengalaman lalu, namun ketahuilah. Masa berlalu, situasi berubah. Tidak 100% sama seperti apa yang telah berlalu. Maka, "ajarkanlah anakmu sesuai dengan waktunya, bukan berdasarkan waktu kecil kita".


Perancangan kerja?


Jujurnya, aku tak rancang nak terus bekerja selepas habis kuliah bulan 8 ini. HAHA...
Tapi, ada beberapa urusan yang ingin aku settlekan terlebih dahulu yang mungkin memakan masa selama 2 hingga 3 bulan. 

Kenapa?
Because, I know myself (walaupun belum 100% lagi).



Fedli Isa (Slumb)
*Bukan semua perkara aku kongsi disini.
*Entry ini dibuat untuk diriku terutamanya, sambil mengasah bakat mengarang...

No comments:

Post a Comment