Saturday, February 20, 2016

Introvert & Dyslexia

Introvert & Dyslexia, kedua-duanya dikatakan merupakan golongan minoriti. Seorang Introvert umpama seseorang yang hidup dalam dua alam, iaitu umpama hidup dalam air dan di daratan. Manakala, Dyslexia pula umpama seorang allien yang hidup di bumi.


Kebiasaannya, amat sukar orang/masyarakat mengenali seseorang yang berperwatakan Introvert. Walaupun orang tersebut mempelajari Introvert itu apa. Bagi mengenali Introvert, orang yang paling dekat adalah diri sendiri, dengan syarat ia memahami Introvert itu apa (ilmu).

Berbeza kesnya bagi Dyslexia. Kebiasaannya, orang/masyarakat lebih mudah mengenali mereka berbanding diri mereka sendiri, dengan syarat ada ilmu mengenainya.


Introvert :

Bagi memudahkan pemahaman mengenai Introvert, saya sertakan beberapa link website ini :

i) 24 BEAUTIFULLY TRUE CARTOONS THAT SHOW WHAT IT’S LIKE BEING AN INTROVERT

ii) 21 SIGNS YOU’RE AN INTROVERT

iii) Why Introverts Make Great Entrepreneurs




Dyslexia :

Manakala, jika ingin memahami Dyslexia, saya syorkan movie "Taare Zameen Par" (every child is special) dan boleh layari website seperti dibawah ;
1. Dyslexia Facts and Statistics
2. What is dyslexia?.


Secara umumnya, seseorang yang memiliki personaliti Dyslexia ini boleh dibahagikan kepada 3 bahagian, iaitu ; masalah mengenai membaca, bercakap & mendengar.

Kebiasaannya seseorang yang memiliki Dyslexia dianugerahkan dengan kelebihan tersendiri. Seperti dalam movie diatas, budak tersebut mempunyai kelebihan dalam bidang lukisan. Dan, mereka yang mempunyai Dyslexia ini sering dianggap 'pending' dalam sesuatu perkara biasa bagi orang biasa & vice versa. Selain itu, terdapat juga beberapa kajian yang mengatakan ; "Seseorang yang mempunyai Dyslexia mudah terjebak dengan aktiviti samseng/sosial". Disebabkan mereka mudah memberontak dalam dunianya.


Saya kongsikan sedikit kisahku dimasa kecil. Di sekolah, diriku merupakan budak kelas pemulihan & sering mendapat nombor Top 5 terakhir di dalam kelas. Antara aktiviti yang sering merisaukan semasa di sekolah ialah apabila cikgu menyuruh membaca buku teks. Seram sejuk dibuatnya.

Mengenai kerja sekolah/latihan, hanya matematik sahaja disentuh & dibuat sendiri (my favourite subject & my 1st language). Yang lain, aku biarkan kosong sehinggalah dimarahi ibu dan ibuku lah yang tolong menjawabnya. Kadang-kala, aku menangis apabila disuruh membaca. Menangis disini bukan kerana kena marah tetapi disebabkan ;

'Aku tahu, aku dah belajar membaca benda ni. Tapi, fikiranku & mulutku umpama tidak mampu menyebut. Jika dapat pun, sudah "Terlambat...." *(Cikgu kebiasaanya mahu anak2 muridnya aktif. Tanya, terus dapat jawapan).

Dipendekkan cerita, pertama kali dalam sejarah mendapat A dalam Bahasa Melayu ialah semasa SPM (cikgu2 pun terkejut, aku apatah lagi).


Motivasi?

Sekiranya anak atau ada kenalan anda yang dianugerahkan perwatakan ini, cuba memotivasikan mereka dengan memberi contoh golongan-golongan yang berjaya. Sebagai contoh, ada beberapa kajian mengatakan bahawa "Kebanyakkan orang berjaya memiliki personaliti Introvert" seperti Warren Buffet, Bill Gates, Mark Zarkburg & ramai lagi. Begitu juga kesnya bagi Dyslexia.

Pointnya disini, bukan untuk membangga diri apabila seseorang dalam kategori minoriti (Introvert mahupun Dyslexia). Tapi, untuk memberi mereka motivasi kerana bukan mudah hidup dalam personaliti yang sebegini.

Namun, jangan pula terhenti setakat itu. Kaitkan dengan ketauhidan, agar mereka bukan sahaja mengenal diri, tetapi mengenal juga akan Tuhan. Suka dikongsikan sebuah kata-kata ;

"Barangsiapa yang mengenal dirinya, mengenal ia akan Tuhannya". 



Kesimpulan :

Saya percaya. "Everyone is gifted, but some people don't open their packages". Kerana, Tuhan tidak pernah menciptakan sesuatu yang sia-sia, apatah lagi manusia yang tidak berguna. Cuma, kecerdikan/ kelebihan/ fungsi yang berbeza. Bak kata Albert Einstein (dikatakan ada Dyslexia juga) ;

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid".



Ketahuilah... Yang sebenarnya, ujian Allah itu bukanlah bertujuan untuk menguji, Tetapi ingin melihat sejauh mana keredhaan hamba-Nya diatas setiap ketentuan-Nya di Luh Mahfuz. Besar atau kecil ujian ujianmu, bukanlah ukuran. Tapi, Keredhaan itulah tujuan. Tidak sama soalan peperiksaan bagi anak kecil dan seorang dewasa. Kerna, Allah itu Maha Mengetahui keadaan hambaNya dan Allah tidak akan sesekali menguji kita dengan sesuatu yang kita tidak mampu hadapi.



Akhir kata, PLEASE........ Don't loose yourself. Kenalilah dirimu dan Tuhanmu. Dan percayalah....

"Kisah hidupmu bukanlah sebuah Novel. Kerana Novel ditulis oleh tangan manusia, 
bukannya Tuhan yang Maha Pencipta".


Saya selitkan disini, link entry yang lalu, bertajuk When Allah is your reason.


Fedli Isa (Slumb)
"Andai kekayaan yang dicari, ubahlah maksud dalam diri"
Kita sering "berasa". Berasa hebat, bijak, kaya dan sebagainya. Hakikatnya, "TIADA".

No comments:

Post a Comment